Klachten?
Ben je ontevreden, blijf daar dan niet mee zitten. Niets is raar of onbelangrijk. Praat er over. Een klacht of een probleem kan bijvoorbeeld gaan over de manier waarop jij of leden van jouw gezin worden begeleid, persoonlijke gegevens die niet zorgvuldig worden behandeld, afspraken die niet worden nagekomen of over de manier waarop er met je wordt omgegaan. Toekomstperspectiefzorg wil het graag weten als jij een klacht hebt. Daarmee kan TPZ de dienstverlening verbeteren.
Hieronder een korte weergave van een stappenplan voor uw klacht. In deze bijlage vindt u een uitgebreide versie van de klachtenregeling van Toekomstperspectiefzorg. Mocht jouw klacht gaan over het verwerken van persoonsgegevens en ben je na het bespreken van jouw klacht met ons nog ontevreden, dan kun je een klacht indienen bij de autoriteit persoonsgegevens.
Stap 1 de klacht bespreken:
De eerste stap houdt in dat je jouw klacht bespreekt met de betrokken medewerker. Het kan zijn dat die medewerker niet weet dat je ontevreden bent of is er misschien sprake van een misverstand. Het helpt om met elkaar in gesprek te gaan en mogelijk wordt op deze manier de klacht al opgelost. Vind je het lastig om je klacht te bespreken? Dan kan een vriend of familie je mogelijk helpen. Ook je begeleider kan je hierbij helpen. Wil of kan je de klacht niet bespreken met de betrokken medewerker? Dan kun je de klacht bespreken met klachtenfunctionaris van Solopartners.
Stap 2 bemiddeling via Solopartners:
Solopartners is een externe partij die betrokken is bij klachten van Toekomstperspectiefzorg. Mocht het niet lukken om de klacht via jouw begeleider af te handelen kan er een beroep worden gedaan op externe klachtenfunctionaris van Toekomstperspectiefzorg, via Solopartners. Afhankelijk van jouw indicatie wordt er eventuele bemiddeling toegepast, welke in diverse stroomschema´s staan uitgelegd. Deze zijn als bijlage toegevoegd aan dit document.
Solopartners heeft een eigen klachtenregeling, gesplitst in 2 stromingen.
Klik hier voor de klachtenregeling van Solopartners WKKGZ.
Klik hier voor de klachtenregeling van Solopartners WMO en Jeugdwet.
Stap 3 Klacht melden bij de geschillencommissie:
Mocht het hierna onverhoopt niet opgelost zijn kan de klacht ook ingediend worden bij de geschillencommissie. GIDZ is een onafhankelijke en erkende geschilleninstantie die geschillen tussen Toekomstperspectiefzorg en cliënten behandelt.
De geschillencommissie GIDZ heeft een eigen reglement, klik hier voor het geschillenreglement van GIDZ.